2013. május 9. Gödör Klub
Dátum: május 09. csütörtök
Helyszín: Gödör Klub
Vendégünk:
- Sárosi Péter TASZ: Drogpolitika és emberi jogok
- Sajtos Sándor (Sajti): Megváltozott tudatállapotok bemutatása a népmesékben
A mai, hétköznapi tudatállapot egyfajta közösen egyeztetett és elfogadott platform - a sámán, minden korban ezt igyekszik meghaladni. A sámáni tudás nem köthető iskolákhoz, tanokhoz
19:00 Sárosi Péter TASZ: Drogpolitika és emberi jogok
leírás hamarosan...
20:00 órától Sajtos Sándor (Sajti): Megváltozott tudatállapotok
Az emberiség történetével egyidős az igény a tudat kapuinak a kitárása, azokkal a módszerekkel amik a rendelkezésre álltak.
A mai, hétköznapi tudatállapot egyfajta közösen egyeztetett és elfogadott platform - a sámán, minden korban ezt igyekszik meghaladni.
A tudat megváltoztatásának, vagy még inkább: a kiterjesztésének mindig pontos célja van. Gyógyítás, a körülvevő természet erőivel való békés viszony fenntartása, ellentétek tisztázása a közösségen belül, stb.
A sámáni tudás nem köthető iskolákhoz, tanokhoz, az illető vagy annak születik, vagy az őt megszálló szellemek teszik azzá. Szibéria területén úgy tartják, mindig a szellemek választják ki a megfelelő követet. Az Amazonas medencében befolyásolhatónak, csalogathatónak tartják a szellemeket.
A sámán útja a beavatáskor pecsételődik meg, ami nagy hasonlóságot mutat a
népmesék által vázolt krízishelyzettel.
Ezek a mesék, mondák, mítoszok sokáig felnőtteknek szóló igazságok voltak, és nem a gyermekek számára kitalált fikciók, amikből útmutatást, bölcsességet merítettek minden korban.
A lehetőség pedig ma is fenn áll. A megérkezett kereszténység és a hazai ősvallás konfliktusa nyomán (ahol az ősvallás lényegében alulmaradt) jórészt elvesztek ennek a világnak hazai megfelelői. A népmesék azonban most is őrzik.
Egy hallucinogéneket fogyasztott sámán állatokkal kommunikál, megérzi a növények gondolatait - akárcsak a népmese erdőben bolyongó hőse. Véletlen?
A sámán, mint a világok közti tutajos, a kor, és az adott körülményekre adott válasza az amit a praxisának nevezünk. Amivel szemben állt az hasonló volt a magunk életében tapasztaltakkal, így felmerül az igény: ma milyen választ lehetséges adni a magunk helyzetére itt és most?